Doorgaan naar hoofdcontent

Klantenservice, of toch niet?

Het valt mij op dat steeds meer bedrijven niet makkelijk te bereiken zijn. Zo ook vandaag bij een bekende winkel die geuren, make-up en verzorgingsproducten verkoopt. Ik kreeg namelijk een enorme lading mails over mijn bestelling van 29 maart 2015. 

Mail 1)
  1. 29 maart: Uw bestelling is aanvaard
  2. 29 maart: Bevestiging bestelling
  3. 31 maart: Wij hebben van onze transporteur de bevestiging ontvangen dat uw bestelling onderweg is.
  4. 1 april: Wij hebben van onze transporteur de bevestiging ontvangen dat uw bestelling is afgeleverd.
  5. 3 april: Wij hebben van onze transporteur de bevestiging ontvangen dat uw bestelling is afgeleverd bij uw buren
  6. 3 april bevestiging van de verzending Uw pakje wordt binnen 24 uur, tijdens de leveringsdagen, bezorgd.
Mijn pakje had ik op 31 maart al opgehaald bij de buren, dankzij het briefje van de postbode. Kortom: teveel mails en de laatste inhoudelijk onjuist. Dit viel mij bij de vorige bestelling ook al op, maar toen liet ik het bij verwijderen van de e-mails. Deze keer besloot ik er een mailtje aan te wagen, om te delen dat ik niet meer e-mails hoef te ontvangen over een bezorging die binnen 24 uur plaatsvindt (die dus al drie dagen geleden de weg naar mijn huis heeft gevonden).

Ik reageer op de mail en krijg de auto-reply:  
Om uw vraag in behandeling te nemen, hebben wij aanvullende gegevens van u nodig. Wilt u hiervoor ons webformulier invullen? Mogelijk vindt u hier direct antwoord op uw vraag. Ga naar www.naamvandebetreffendewinkel/mailformulier. Na het typen van uw vraag krijgt u mogelijk een aantal antwoorden gesuggereerd. U kunt er ook voor kiezen om verder te gaan door te klikken op 'Mailen'.
Mijn vraag staat niet tussen de suggesties, maar is er nergens de mogelijkheid om te mailen. Ook via het kopje contact kom ik in deze eindeloze loop. Als ik het Twitteraccount bekijk zie ik ook alleen reclame en geen klantcontact. De klantenservice is op dit tijdstip gesloten. En bovendien ben is mijn irritatieniveau nu 4 uit 5 en dat is ook niet leuk voor een medewerker klantenservice. 

Waarom zou je het zo moeilijk maken om contact op te nemen? Tegenwoordig is het zo makkelijk om je verhaal (of beklag) te delen op social media. Heeft iemand al bedacht om hier Freelancer in te worden? Om bedrijven wakker te schudden en het voor consumenten makkelijker te maken om feedback te geven? Ik denk dat we de wereld nog wel een stukje prettiger kunnen maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zien en gezien worden: in de sauna en online

Afgelopen vrijdag in de sauna ving ik een gesprek op. Over hoe we kijken naar andere lichamen. De man in kwestie bekeek andere mannen vanuit het perspectief: fit of een niet fit lijf. De vrouw keek naar leeftijd en gewicht en gezond ouder worden. Of iemand zichzelf verzorgt. En hoe ze een slank jong lichaam kan bewonderen en er voor haar ook een leeftijd is waarbij (te) slank niet meer vrouwelijk is. Ze beschreef dat ze zichzelf later iets voller mooi zou vinden, 'als het vel slapper wordt, dat dan wat meer opvullen'. Hij was dat met haar eens. Ze schatte zichzelf goed in op haar criteria. Hij vond haar het mooiste die er rondliep.  Wat mij bijbleef was een opmerking over de druk van social media. Dat vrouwen daar meer last van hebben dan mannen. En in gedachten vond ik dat opmerkelijk. Vroeg ik mij af hoe dat voor mannen is. Hoe dat voor ons vrouwen is. En hoe dat komt.  Ervaar ik zelf druk van social media? Nee, niet echt. En natuurlijk wel. Maar de afgelopen jaren heb ik mi...

Let's shower naked!

Deze zomer zwem ik bij het openluchtzwembad De Papiermolen. Daarna ontdoe ik mij graag van het chloorlaagje. Er zijn hier zes douches, twee aan twee, in een u-vorm. Je staat ruim genoeg om elkaar niet te raken, maar ook weer in zo'n kleine ruimte dat je elkaar bewust of onbewust toch wel ziet staan. Waarom is dat relevant? Nou, omdat ik het graag wil hebben over of je nou gaat douchen in je badkleding of bloot.  Wat is hier de etiquette?  Hoe "hoort" het? Hoe doen anderen het? En wat wil ik eigenlijk?   Op een rijtje:  De dames en heren hebben gescheiden kleedkamers en douches. Je staat hier met alleen vrouwen. Oke, soms met een moeder en haar kinderen waar weleens een jongetje tussen zit. Enfin.      Shampoo en zeep is super slecht voor je badkleding, omdat het de stof beschadigd. En zwemkleding maken en afdanken is heftig voor het milieu, dus daar wil je het liefst lang mee doen.  Met een beetje research online vind ik oude artikelen waarin...

Back to therapy

Ik heb gesprekken met iemand die ervoor heeft gestudeerd. Ik werk aan mezelf en probeer mezelf beter te begrijpen. Met hulp van een therapeut.  Je kunt eindeloos boeken lezen, podcasts luisteren en met vriendinnen praten, maar je blinde vlekken? Die ziet een professional toch het best. Net als de linkjes tussen vroeger en nu, die ik zelf niet zie omdat ik er middenin zit. Zij wel. En dat is een verademing. Ken je de uitdrukking getting your wires crossed ? Afgelopen maandag ontdekte ik dat er in mijn brein wat draadjes verkeerd aangesloten zijn—figuurlijk dan. Je pikt gedurende je leven zoveel dingen op. Vanuit huis, school, werk, de mensen om je heen etc. Een groot deel van wat je leert, hoe cliché ook, is vanuit huis. Uit je gezin of het gebrek daaraan.  Hoe ging dat bij jou? Leerde je omgaan met conflict? Iets rustig uitpraten of werd er bij ruzie een telefoon opgegooid en daarna gedaan alsof er niks was gebeurd? Werd een conflict opgelost, vermeden of verzwegen? ...