Beste winkelketens,
Waar is het idee ontstaan dat een pashokje geen spiegel nodig heeft? En wie heeft bedacht dat een spiegeltje van 30x30 op gezichtshoogte voldoende is?
Laat ik jullie uit de droom helpen. Dit is niet oke.
Als ik kleding wil passen doe ik dat ik een pashokje en dat pashokje heeft een gordijn om pottenkijkers buiten te houden. Dat hokje heeft ook een spiegel zodat ik zelf kan bepalen hoe ik iets vindt staan. Als ik vervolgens zin heb om over kleding te praten met een verkoopster is het een kleine moeite om uit het hokje te stappen. Dan ga ik voor de grotere spiegel te gaan staan waar een kledingverkoopster de wacht houd. Vervolgens kunnen we keuvelen over kleren, de kleuren van het seizoen en over de pasvorm. Ze kan mij dan complimenteren en mij zo, eventueel, over de streep halen om een aankoop te doen.
Maar bij gebrek aan een fatsoenlijke spiegel in het veel te kleine hokje dwingen ons om dit hokje te verlaten. Vervolgens krijgen we nog geen 5 seconden om onze mening te vormen, want er staat al iemand klaar om ons het kledingstuk aan te smeren. Als ik dan de moed vind om te zeggen dat ik het kledingstuk te wijd vindt vraag ik het meisje van de winkel of het er ook in een maat kleiner is, want die hing niet in het rek.
Zonder uberhaupt te vragen welke maat ik aan heb is het antwoord: "Nee, maar het hoort zo hoor mevrouw". Nogmaals geef ik aan dat ik het niet mooi vind zo. En nogmaals zegt zij dat het zo hoort. En lichtelijk geïrriteerd trek ik mij weer terug in het pashokje.
Dit is toch voor niemand leuk? Ik moet een verplicht praatje maken met iemand die voor haar salaris verplicht de wacht moet houden bij de spiegel en mij verplicht moet proberen iets aan te smeren, ook al vind ik het zelf helemaal niks!
De achterliggende gedachte dat u zo makkelijker iets kunt verkopen, of een tweede artikel aan kunt smeren begrijp ik. Maar wij Nederlandse dames zijn mondig genoeg om hulp of advies te vragen. Laat ons die mond dan niet gebruiken om ontevreden een zinloze discussie te voeren met uw verkoopster zodat zij bij de potentiële klant na mij niet nog geforceerder hoeft te glimlachen en slijmen om uw targets te halen.
Dat kan toch anders? Met een fatsoenlijke spiegel had ik direct al kunnen afkeuren dat ik het eerste artikel niets vond. Met de tweede poging had ik uit het hokje kunnen komen voor een grotere spiegel, ander licht en iemand die even mee kijkt of het goed zit (ook al is dat volgens de verkoopster altijd zo). Dan hadden we even gekeuveld over de collectie, seizoenskleuren en sale acties en vervolgens had ik na het omkleden en afrekenen tevreden de winkel verlaten.
Het eindresultaat voor de winkelomzet blijft hetzelfde. Ik koop dat wat ik leuk vind en het andere hangt weer in het rek. Maar voor mij is het eindresultaat anders. Ik zal me de volgende keer wel twee keer bedenken of iets leuk genoeg is om een pashokje voor in te duiken bij uw winkel, of misschien zelfs al bedenken voor ik de drempel over stap.
Reacties
Een reactie posten