Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom ik de beste vriendinnen heb die ik mij kan wensen

Ik ben dankbaar voor de mooie, lieve, sterke en unieke vrouwen in mijn leven. Sommige ken ik al vanaf dat we nog meisjes (pubers) waren en anderen vond ik in mijn tijd Groningen. Elk maken we ons eigen proces door, onze eigen ontwikkeling. Daarin weten we elkaar steeds te vinden. We verdiepen de verbinding met onszelf en komen daardoor ook dichterbij elkaar. Al is het soms wringen en imperfect met soms frustratie en/of tranen. We bespreken dingen die ik een paar jaar geleden nooit zo vrijuit had durven bespreken. Ik voel een stuwkracht aan bewondering en liefde.

Gisteren kreeg ik kippenvel toen ik mijn gedachten omzette in woorden voor een spraakberichtje:

Ik houd van mijn vriendinnetjes en ik vind jullie allemaal te gek op jullie eigen unieke manieren. Dat voel ik ook echt zo. Dat wie jou aan de haak slaat, of misschien niet eens commit, maar even met jou in het datingproces kan zitten, dat hij als man blown away is van een vrouw in dit proces waar wij inzitten. Embody the feminine. Dat proces van ik kom steeds dichter bij wie ik ben en wat ik wil. Daar ben ik echt heel blij mee. Het voelt heel goed en krachtig om mij zo te voelen over mijzelf en de vrouwen die ik om mij heen heb.   


Het voelt bijzonder om vriendschappen te ervaren waarin we zo open en kwetsbaar durven te zijn. Elkaar zo kunnen supporten. Waarin we aangeven waar we mee worstelen en afstemmen: zal ik later bij je inchecken of kom je vanzelf weer boven water? Er voor elkaar zijn als het nodig is. Elkaar loslaten als het nodig is. En ervaren hoe het is om toch steeds je weg weer naar elkaar te vinden <3 


Ik heb de beste vriendinnen die ik mij kan wensen omdat: 

  • we overeenkomsten blijven vinden in onze ervaringen. We onszelf steeds beter leren kennen en onze kwetsbaarheid laten zien. Omdat we werken aan onszelf. People can only meet you as deeply as they have met themselves.
  • we op momenten in dezelfde flow zitten, ook al wonen we kilometers bij elkaar vandaan.
  • we vergelijkbare teksten sturen in onze kaartjes. Die steeds persoonlijker worden met meer liefde en dankbaarheid en mooie wensen voor elkaar en onszelf. 
  • we durven te praten over seks en intimiteit. Over wat we ontdekken en nog willen ontdekken. Over borstmassages (.)(.)  En dat alles voelt kwetsbaar, kostbaar, verrijkend, naakt én fijn.
  • het aangeven dat je ruimte nodig hebt en dat de ander dat liefdevol kan ontvangen een geweldig cadeau is. Omdat de ander ruimte geven en dat zij haar weg weer terug vindt naar je heel fijn is.
  • we als single ladies samen kerst vierden (corona-proof uiteraard)
  • omdat ze er letterlijk en figuurlijk zijn geweest voor mij toen ik een gebroken hart had met: 
    • Lieve briefjes als ‘knuffel voor je gebroken hart’ 
    • In de auto stappen naar Groningen vanuit Drachten, Nijmegen, Apeldoorn. 
    • Heartbreak packages per post 
    • Tegeltjeswijsheden “omdat je een mooi mens bent”
    • Samen door de stad slenteren en mijn ogen openen voor de leuke mensen die er rondlopen
    • Knuffels, samen eten, appjes, gifjes, spraakberichtjes, liefdevolle aanwezigheid
    • Hun stralende persoonlijkheden en liefde en geduld       
  • omdat ze zegt: volgens mij hoef je je niet te schamen.
  • omdat ze durft te zeggen: je weet dat ik je nooit advies geef of zeg wat je moet doen, maar dit moet je echt niet doen. 
  • we spraakberichten sturen, inclusief ugly cries or happy cries (SO MANY FEELS).  
  • de manier waarop we elkaar benaderen steeds mooier wordt. Hoe open we zijn en afstemmen: Dit zou ik fijn vinden. Zorg je ook goed voor jezelf als je nu probeert dit voor mij te doen?
  • ze er elke dag zijn, ook als we elkaar even niet zien of spreken


Oftewel, 

My heart is cracking open and the feels are pouring out. 

Je moest eens weten wat er aan de binnenkant van dit buitenkantje nog allemaal zit.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Dagdromen

De zonnestralen verwarmen haar gezicht door het raam van de trein.  Er verschijnen blosjes op haar wangen.  In gedachten verzonken kijkt ze uit het raam.  Ze beweegt onbewust haar tong over haar lippen.  En proeft de smaak van man die ze eerder die dag heeft gekust.

Geluk in de liefde

Er borrelt al een tijdje iets in mij dat opgeschreven wil worden. Namelijk dat ik zoveel geluk heb gehad in de liefde. Eerder schreef ik al een ode aan de vriendschap, aan de vrouwen in mijn leven. Een ode aan mijn exen leek dan weer een beetje gek, maar waarom niet? De mannen in mijn leven, de liefdespartners in dit geval, hebben geholpen mij te vormen tot wie ik nu ben. En ook leggen ze de lat voor de mannen die ik tegenkom. En dat hebben ze mij niet heel makkelijk gemaakt ;)  Waar te beginnen? Chronologisch dan maar?  Samenwonen met mijn eerste echte vriendje. Mijn eerste thuis nadat ik uit huis ging. Hij droeg mij op handen en legde mij in de watten. Nam mij mee weekendjes weg. Organiseerde een surprise party voor mijn verjaardag. "Repareerde" de computer voor mijn moeder en dronk koffie met mijn vader. De ideale schoonzoon. De man die ik midden in de nacht mocht wekken uit zijn nare dromen.  Die mij een week bedenktijd gaf toen ik het uitmaakte. Die nog een half leven ee

Let's shower naked!

Deze zomer zwem ik bij het openluchtzwembad De Papiermolen. Daarna ontdoe ik mij graag van het chloorlaagje. Er zijn hier zes douches, twee aan twee, in een u-vorm. Je staat ruim genoeg om elkaar niet te raken, maar ook weer in zo'n kleine ruimte dat je elkaar bewust of onbewust toch wel ziet staan. Waarom is dat relevant? Nou, omdat ik het graag wil hebben over of je nou gaat douchen in je badkleding of bloot.  Wat is hier de etiquette?  Hoe "hoort" het? Hoe doen anderen het? En wat wil ik eigenlijk?   Op een rijtje:  De dames en heren hebben gescheiden kleedkamers en douches. Je staat hier met alleen vrouwen. Oke, soms met een moeder en haar kinderen waar weleens een jongetje tussen zit. Enfin.      Shampoo en zeep is super slecht voor je badkleding, omdat het de stof beschadigd. En zwemkleding maken en afdanken is heftig voor het milieu, dus daar wil je het liefst lang mee doen.  Met een beetje research online vind ik oude artikelen waarin naakt douchen bij de Papiermo